Medische fout

Ben je slachtoffer van een medische fout door een huisarts of medisch specialist? Dan is de arts of het ziekenhuis waar de arts werkt mogelijk aansprakelijk voor de schade die jij hierdoor lijdt.

Je kunt bij een medische fout denken aan de volgende situaties:

  • Je wordt door de huisarts niet of te laat doorverwezen naar een specialist
  • Er wordt een fout gemaakt tijdens een operatie
  • Er is sprake van een gemiste of verkeerde diagnose
  • Er zijn verkeerde medicijnen voorgeschreven of toegediend
  • Je bent onvoldoende voorgelicht over de risico’s van een medische behandeling
Medische fout dm letselschade

Medische fout of complicatie?

Aan een medische behandeling zijn altijd risico’s verbonden. De arts moet jou hierover informeren. Als de behandeling niet is verlopen zoals je had verwacht of gehoopt, betekent dit niet automatisch dat de zorgverlener aansprakelijk is. Dat is pas het geval als de arts, huisarts, tandarts of een andere zorgverlener (zoals een fysiotherapeut) verwijtbaar medisch onzorgvuldig heeft gehandeld.

Er kan ook sprake zijn geweest van een complicatie. Je kunt bijvoorbeeld een infectie oplopen tijdens een operatie. Als de arts hier niets aan kan doen is er sprake van een complicatie. Als de infectie is opgelopen omdat de apparatuur niet goed is schoongemaakt of de behandeling op een verkeerde manier is uitgevoerd, kan er sprake zijn van een medische fout.

Wij werken samen met een medisch adviseur

De scheidslijn tussen een complicatie en een medische fout is erg dun. Daarom schakelen wij een medisch adviseur in om te beoordelen of er een medische fout is gemaakt. De medisch adviseur zal dit onderzoeken aan de hand van het medisch dossier. Dit noemen we een medisch haalbaarheidsonderzoek.

Als de medisch adviseur tot de conclusie komt dat er fouten zijn gemaakt gaan wij met de zaak verder en stellen wij de arts of het ziekenhuis aansprakelijk.

Wat kun je nog meer doen?

Er zijn ook nog andere stappen die je als slachtoffer van een medische misser kunt zetten. Zo kun je:

  • Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis of de zorginstelling
  • Een klacht indienen bij de geschillencommissie
  • Een tuchtklacht indienen bij het medisch tuchtcollege

Hulp nodig na een medische fout?

Medische geschillen zijn complex en duren erg lang. Daarom is het verstandig om de hulp in te schakelen van een letselschadespecialist. Neem vrijblijvend contact op voor advies over de mogelijkheden. Wij helpen je graag.

Heb je een vraag?

Neem contact op voor gratis advies over de mogelijkheden. 

Wij helpen je graag!

Kantoor

DM Letselschade

Zuidzijde Haven 39A

4611 HC Bergen op Zoom

Telefoon

06-83994056

(Daniëlle van Gastel)

06-14531042

(Margot de Wit-Jansen)